پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نحوه مصرف برگه زردآلو برای یبوست | طبع قیسی خشک گرم است یا سرد نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳) کندی حرکت در میدان جمهوری به سمت میدان جهاد در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد مویز برای چه کسانی می تواند مضر باشد؟ | خواص و مضرات مویز را بشناسید چطور از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟
سرخط خبرها

بازتوانی و درمان ۲۱ هزار معتاد در خراسان رضوی طی سال گذشته

  • کد خبر: ۱۷۱۲۷۶
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
بازتوانی و درمان ۲۱ هزار معتاد در خراسان رضوی طی سال گذشته
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: حدود ۲۱ هزار نفر در سال گذشته از خدمات مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند.

غلامحسین دلبری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: در حال‌ حاضر ۷۸ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در ۲۵ شهرستان در خراسان‌ رضوی فعالیت دارد که از این تعداد ۹ مرکز به بانوان و ۶۹ مرکز به آقایان اختصاص یافته و ارائه خدمت می‌‎کنند.  

وی افزود: بیشترین مراجعه‌‎کنندگان به این مراکز اقامتی در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال قرار دارند. سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۸۳ نفر از مردان در این گروه سنی به این مراکز مراجعه کرده‌اند.  

دلبری درخصوص تعداد زنان مراجعه کننده به این مراکز اقامتی نیز گفت: سال گذشته ۱۶۸۲ نفر از بانوان از خدمات درمانی این مراکز برخوردار شده‌اند.  

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: سال گذشته به‌منظور کمک به خانواده‌هایی که هزینه درمان اعتیاد سرپرست خانواده یا فرزند خود را ندارند، سه میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال اعتبار در قالب یاری‌برگ به ۴۳۰ نفر توسط سازمان بهزیستی پرداخت شد. همچنین پارسال بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه به‌ منظور ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته توسط اداره کل بهزیستی خراسان رضوی پرداخت شده است.  

وی در خصوص فعالیت‌ کمپ‌های ماده ۱۵ هم گفت: این مراکز اقامتی با هدف بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد تاسیس شده و فعالیت می‌کند. رویکرد اصلی این مراکز، پرهیز مدار با مشارکت گروه‌های همتا و خودیار است. افراد به‌ صورت داوطلبانه به این مراکز شبانه‌روزی مراجعه می‌کنند و در آن اقامت دارند. دوره اقامت فرد بین یک تا حداکثر سه ماه با نظر تیم درمان است. در این مراکز پزشک، مددکار اجتماعی، روانشناس یا مشاور حضور داشته و با توجه به نظر تخصصی این گروه خدمات درمانی به افراد ارائه می‌شود.  

دلبری افزود: پذیرش، غربالگری، ارزیابی اولیه، سم‌زدایی بدون دارو، ویزیت پزشک در بدو ورود و در طول مدت اقامت در مرکز و همچنین انجام برنامه‌های بهبود و بازتوانی شامل گروه‌درمانی، برگزاری جلسات مشارکت جمعی، آموزش خانواده و... از دیگر برنامه‌های این مرکز برای مددجویان مقیم است. در مرحله نهایی پایش درمان و پیگیری بعد از ترخیص نیز انجام می‌گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی ۲ مراکز اقامتی بانوان در شهرستان‌های تربت حیدریه و قوچان، توانمندسازی معتادین بهبود یافته از طریق پرداخت تسهیلات کارفرمایی، نظارت جدی بر مراکز موجود در راستای ارتقاء نحوه خدمت‌رسانی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار معاونت توسعه پیشگیری درخصوص این مراکز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->